Maatwerk



Wij bieden standaard oplossingen voor elke vastgoedprofessional, maar staan ook open voor maatwerk. 

Bij de ontwikkeling van maatwerk software denkt men vaak onterecht dat een applicatie vanaf de grond moet worden opgebouwd. Het tegendeel is waar. Vaak is een maatwerk software oplossing een mix van standaard-elementen en maatwerk code.

Goede software voegt zich naar de omgeving. Niet andersom. Aan de ontwikkeling van maatwerksoftware gaat dan ook grondige research vooraf. De beste maatwerksoftware wordt gebouwd aan de hand van een vanuit de eindgebruiker geschreven functioneel ontwerp.

Onze tips voor een maatwerk software traject:

1. Start met een goed doordacht plan
Wat zijn de doelstellingen? Die moeten eerst in kaart worden gebracht. Dat klinkt logisch, maar vaak begint men alleen met een globaal idee. Pas wanneer de maatwerksoftware ontwikkeld wordt, of erger, pas wanneer deze in gebruik wordt genomen, blijkt de functionaliteit van de maatwerksoftware onvolledig of onjuist.

2. Analyseer de werkprocessen
Goede software sluit naadloos aan op de procedures die op de werkvloer worden gevolgd. Door maatwerksoftware te modelleren aan de analoge werkwijze, ontstaat een intuïtievere applicatie waarin efficiënter gewerkt wordt. Een grondige analyse van de werkprocessen, door bijvoorbeeld monitoring of interviews, is een essentieel onderdeel van het voortraject.

3. Kijk vooraf naar de restricties die de hardware oplegt
Wanneer maatwerksoftware moet samenwerken met andere systemen, is een goede platformkeuze essentieel voor succesvolle implementatie. Ook voor online applicaties met een in potentie grote doelgroep, zoals bijvoorbeeld sociale mediaprojecten, kan hardware een struikelblok voor verdere groei vormen. In dergelijke gevallen kan ‘The Cloud’ een oplossing bieden, maar de maatwerksoftware moet daar wel op worden voorbereid.

4. Ontwikkel alleen maatwerksoftware wanneer het zichzelf terugverdient
Een open deur? Was het maar waar! Je hebt een Meetbare Return Of Investment nodig. Als u niet (bij benadering) kunt meten wat de ROI van het stuk maatwerksoftware is, moet u er niet aan beginnen. In dat geval verdient het project zichzelf waarschijnlijk niet terug.

5. Betrek de belanghebbenden bij de ontwikkeling van maatwerksoftware
Het is verstandig de eindgebruikers al in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van maatwerksoftware. Niet alleen maakt u gebruik van hun expertise en betrokkenheid. U beperkt hiermee mogelijke weerstand tegen ‘ongevraagde veranderingen’ op de werkvloer.

6. Scan de omgeving
Houd rekening met de omgeving waarin de maatwerksoftware wordt gebruikt. Heeft de omgeving de beschikking over een beperkte bandbreedte? Wordt de software gebruikt in de operatiekamer? Of in een ruimte die slecht is verlicht? Aanpassing aan de omgeving kan een bepalende factor zijn voor het succes van de maatwerksoftware.

7. Breng het gedrag van de gebruikers in kaart
De ene gebruiker van maatwerksoftware is de andere niet: de ene gebruiker komt op een website via de homepage, de andere komt via Google op een diepliggende pagina. Als je het doel van de gebruiker kent, dan kun je ook de benodigde hoeveelheid softwarematige begeleiding (klikpaden, menu-structuren) bepalen. Maatwerksoftware waarbinnen je via meerdere methoden je doel kunt bereiken scoort vaak beter dan software die de gebruiker beperkt.

8. Combineer verschillende disciplines voor succesvolle maatwerksoftware
Stel een goed team van specialisten samen bij de ontwikkeling van maatwerksoftware. Maak gebruik van experts op verschillende niveaus, zoals marketingspecialisten, grafische vormgevers en copywriters, die hun kennis bundelen voor een optimaal product.

9. Zorg voor training en een goed onderhoudsplan
Wie gaat de maatwerksoftware gebruiken als die klaar is? Weten deze mensen hoe het programma werkt? En wie gaat het programma onderhouden? Voorafgaand aan de ontwikkeling van maatwerksoftware moeten al deze vragen beantwoord zijn in een gedegen stappenplan.

10. Kies voor solide support
Maatwerksoftware gaat soms tientallen jaren mee. Het internet verandert, evenals uw organisatie die meegroeit met de tijd. Bij plotselinge veranderingen kan spoedeisende hulp gewenst zijn. Om het succes en de kwaliteit van uw maatwerksoftware te waarborgen is een gedegen, liefst levenslange support essentieel. Kies daarom voor een stabiele partij die continuïteit biedt. Uiteraard staat Yes-co voor u klaar.

Wilt u weten wat wij voor u met maatwerksoftware kunnen betekenen? Neem dan hier contact met ons op.